succulent concrete modern pot concrete wall for background

امروزه استفاده از گلدان های بتنی به علت رنگ خنثی و متریال مدرنی که دارن بسیار زیاد شده، باید بگم که تنوع بالای این نوع گلدانها بسیار زیاده ولی توجه داشته باشید چون بتن سبک مینیمال داره استفاده از رنگ و طرح در این گلدان ها مجاز نیست  و سادگی در این نوع گلدان بسیار زیباست و جلب توجه میکنه. البته اگر طرفدار سبک مینیمال هستید.

مزایای گدان بتنی:

یکی از مزیت های گلدان بتنی طول عمر بالا و مقاومت اونهاست. گلدان های بتنی در برابر تغییرات ناگهانی دما برای گیاه بسیار مناسب هستند، این نکته برای ریشه گیاه مزیت بزرگی به حساب میاد چون وقتی گدان مقاوم باشه میتونه از ریشه به خوبی نگهداری کنه. وقتی این گلدان رو تهیه کردین مطمئن باشید در هزینه ها صرفه جویی کردین چون نه مثل گلدان های ارزان قیمت پلاستیکی در برابر آفتاب و نور خورشید که از واجبات گیاه هست رنگ و روی خودشون رو میبازن و نه مثل گلدان های فلزی که از پایین ترین نوع فلز استفاده میشن در برابر رطوبت زنگ میزنند و یا با تابش نور خورشید به اونها داغ مشن و رطوبت خاک رو میگیرن

از مزیت دیگه این گلدانها سازگار بودنشون با محیط  زیسته. گلدان های  فلزی و پلاستیکی خودشون  باعث آلودگی خاک میشن. مزیت بعدی هم که رنگ خنثی گلدان هست که با هر سبک و رنگ دکوراسیون منزل و محل کار ست میشه

چرا گلدان بتنی بهترین انتخاب میتونه باشه:

هزینه بالای گیاهان باعث شده تا افراد برای انتخاب گلدان و جایگاهی مناسب برای رشد گیاه دقت بیشتری بکنن چون هیچکس دوست نداره عمر گیاهی که داره کوتاه باشه و افراد دوست دارن شاهد رشد و حتی گلدهی گیاهانشون باشن.

تلاش من برای جمع آوری این مطلب توضیح خواص گلدان های بتنی با توجه به هزینه های گران قیمت اونها ست. پس بهترین گلدان برای گیاهان شما گلدانیه که بتونه در شرایط مختلف آب و هوایی از ریشه به خوبی نگهداری کنه و همچنین محیط خوبی برای رشد گیاه باشه و در مقابل رشد باکتری  و آفات مختلف از گیاه مراقبت کنه.گلدان مناسب باید زهکشی داشته باشه تا اکسیژن به خوبی به گیاه برسه و ریشه نپوسه در انوع مختلف  گلدان های بتنی سوراخ انتهای گلدان فقط جهت رسیدن اکسیژن به ریشه هست و آب اضافی در این گلدان ها به خود بدنه گلدان جذب میشه و هرگز از زیر گلدان بیرون نمیزنه به علت خاصیت بتن که آب رو جذب میکنه، پس گلدان بتنی احتیاجی به زیر گلدانی نداره.

حالا سوال اینه که آب جذب شده به بدنه گلدان چه اتفاقی براش میفته؟

نکته جالب اینه که برعکس گلدان های دیگه اگر آب بیشتر به گیاه برسونید با مواد مفید خاک از زیر گلدان بیرون میزنه،  این گلدان ها همچین اتفاقی در اونها رخ نمیده و آب اضافه جذب شده به گلدان بعد از خشک شدن خاک به گیاه بر میگرده پس باید مدت زمان آب دهی رو نسبت به گلدون های دیگه طولانی تر کنید، چون هم شما به گیاه آب میدید و هم گلدان بتنی شما به گیاهتون آب میده.

نکته بسیار مهم:

از هر جایی گلدان بتنی نخرید مخصوصا گلدان های دست ساز خانگی که فقط از ترکیب آب با بتن استفاده شده چون این نوع گلدان ها ترک میخورن در مرور زمان که به گلدان و گیاه آب میدین از وسط به دو نیم تبدیل میشن.

نکته خیلی خیلی مهم اینه که در گلدان بتنی از ترکیبات مختلفی استفاده میشه نه فقط بتن. دوست عزیز چرا فکر میکنید با مخلوط کردن بتن و آب میتونید گلدان برای گیاهانتون درست کنید. باید بگم اگر از گیاهتون دست کشیدین این کار رو بکنید.

اگر گلدان بتنی اصولی ساخته نشه و مراحل ساخت و کیورینگ رو طی نکنه مطمعا ترک میخوره . نکته مهم بعدی جدا سازی آهک از گلدان بتنی هست که یکی دیگه از مراحل ساخت در این نوع از گلدان هاست.پس ساخت گلدان بتنی که بشه گیاه داخل اون نگهداری کرد به همین راحتی نیست و از هر جایی نمیشه این گلدان ها رو تهیه کرد. البته بعضی از سازندگان برای برخورد نداشتن با این مشکلات، گلدان رو جوری میسازن که ابتدا یک گلدان پلاستیکی داخل گلدان بتنی میزارن، و این واقعا برخورد غیر حرفه ای میشه تازه از خواص گلدان بتنی هیچ بهره ای نمیبرید.

چه مواردی در خرید گلدان بتنی رعایت کنیم:

اگر قصد دکور کردن  گوشه ای  از منزل و محیط خودتون با این نوع گلدان ها دارید،  باید خدمتتون عرض کنم ساخت گلدان بتنی کار هر کسی نیست. وجود آهک در گلدان های بتنی باعث قلیایی شدن خاک گیاه میشه یا به زبان دیگه PH  خاک رو بالا میبره و این جریان اصلا برای گیاه خوب نیست حتی مضره پس سازندگان گلدان بتنی باید آهک موجود رو از گلدان بیرون بکشن تا یک جایگاه مناسب برای رشد هر چه بهتر گیاهانتون بشه .

مضرات گلدان بتنی:

گلدان های بتنی به خاط وزن زیاد گلدان شاید برای برخی از معایب اونها باشه ولی برعکس برای برخی دیگه باعث میشه گلدان در برابر باد و یا ضربه ناگهانی بسیار خوب عمل کنه وبه راحتی واژگون نشه همچنین کوچکترین آسیبی به گیاه نخواهد زد و موجب جابجایی ریشه نمیشه . مورد دیگه با توجه به گزارشات برخی افراد اینه که گلدان بعد از مدتی لک میشه و به اصطلاح دورنگ میشه که علت این جریان آب دهی بیش از حد به گیاه داخل گلدان هست که میتونه نشانه خطرناکی برای گیاه باشه و باید تغییر روند در آبدهی به گیاه رو پیش بگیرید. دوستان با داشتن گلدان از جنس بتن خود گلدان مانند مشاور عمل میکنه و واقعا به عنوان شخصی که عاشق گیاهان هستم باید بگم واقعا اینها از مضرات گلدان نیست هر چند اگر این حالت دورنگی برای گلدان پیش آمد به راحتی میتونید گلدان رو خالی کرده و بشورید و با یک سمباده یک لایه از روی گلدان بردارید.

(سایت سم دی بی هیچگونه مسئولیتی درباره کیفیت کالاهای زیر ندارد و صرفا جهت راحتی در انتخاب شما آنها را انتخاب کرده است)

معرفی چند محصول مرتبط

مطلب قبلیشن تزئینی چیست؟
مطلب بعدیگلدان شیشه ای